Deze website is een hommage aan het jonge theatertalent van Nederland en Vlaanderen. Aan de honderden onbezonnen gretige makers die fris van de Toneelacademie Maastricht de wereld wilden vertellen wat hen fascineerde. Die hun eigenheid mochten onderzoeken, uitdragen en uitdiepen. Het Huis van Bourgondiƫ ondersteunde hen op allerlei manieren, afhankelijk van datgene wat de maker nodig had: coaching, budget, voorstellingsverkoop, materialen, werkruimte (zowel fysiek als mentaal), noem maar op.
Daar is na 23 jaar een einde aan gekomen.
Omdat de politieke en culturele tijden veranderen.
Medio 2011 kondigde staatssecretaris van cultuur Halbe Zijlstra aan dat werkplaatsen en productiehuizen geen zelfstandige functie meer konden hebben vanaf 2013. De functie van talentontwikkeling moest opgepakt worden door de theatergezelschappen in Nederland. Het zou vernieuwing en verjonging bij de gezelschappen stimuleren en tegelijkertijd het overaanbod binnen het vlakkevloer circuit tegengaan. Het Huis van Bourgondiƫ was het hier niet mee eens en ontwikkelde een plan, gebaseerd op een goede samenwerking met diverse theaterinstellingen in Maastricht/Limburg. Het plan werd door de provincie Limburg en diverse gemeenten positief ontvangen. Na veel overleg en zoeken naar een nieuw concept lukte het helaas niet om de zo gehoopte doorstart te realiseren. Met als gevolg het sluiten van de deuren op Hoogfrankrijk 27 op 31 december 2012.
Dit besluit was een bittere pil, zeker voor de vaste medewerkers die vol overgave jarenlang de makers terzijde hebben gestaan (zie hiernaast ons team anno 2012). Trots zijn wij steeds geweest op al die eigengereide, uiteenlopende, enthousiaste makers en hun projecten. Op deze website vind je ALLE PROJECTEN en ALLE MAKERS, van Diva Divan Diventen (zomer 1990) tot en met De Rovers (december 2012). Onder de artistieke leiding van resp. Guido Wevers (begin 1990 t/m medio 1998), Maarten Verhoef (najaar 1998 t/m eind 2007) en Piet Menu (begin 2008 t/m begin 2012) bloeiden makers op, werden ze uitgedaagd om met nieuwe teksten te werken, verkenden ze andere disciplines en ontdekten ze de verrassende (on)mogelijkheden van locatietheater. De tournees waren uitgebreid en vaak internationaal: van Canada tot Milaan en van Terschelling tot Slenaken waren projecten te zien. Het verbreedde de horizon van veel makers omdat het hen in contact bracht met andere werkvormen, andere theaterculturen en ander publiek.
Het waren mooie jaren voor alle betrokkenen. Het heeft iedereen een schat aan ervaringen opgeleverd plus geweldige herinneringen. De echte talenten kwamen boven drijven. Daar kan cultureel Nederland - en de rest van de wereld - tot ver in de toekomst zijn voordeel mee doen.
Karin van Leeuwen
zakelijk directeur
(met speciale dank aan Ine Timmers - zakelijk leider van het eerste uur - zonder wie het anders nooit gelukt was)